Ballarat dag 2

6 november 2014 - Ballarat, Australië

Vanochtend voor het ontbijt naar de receptie gelopen om een extra nachtje te boeken want de campings die we op het oog hadden zaten al vol, dus geen hanging rock als afsluiter.
We hoorde van de doucheradio, ja en ook nog vloerverwarming, een luxe camping, dat er een regionale feestdag aan zat te komen in Ballarat.
Ff nagevraagd bij de bbq schoonmaker en er bleek een landbouwtentoonstelling dit weekend hier te zijn
Van 7 tot 9 november dus daar gaan we morgen heen, tis een landbouwtentoonstelling met countryfair gemixt.

Vandaag voor de 2de keer naar Sovereign Hill om alles wat we gisteren gemist hadden nu te bekijken, tijdens het ontbijt plan de campagne gemaakt om de tijden van de demonstratie af te stemmen op ons.
Eerst naar het goudmuseum er tegenover en dat gaat op hetzelfde kaartje dus kost niets, houden wij Hollanders wel van, toen de diggings tour, info over het ontstaan van de goudkoorts en wat voor gevolgen het had voor Ballarat (van 2000 naar 500.000 bewoners in 10 jaar, alle bomen in de wijde omgeving werden gekapt voor behuizing, ondersteuning van de mijnen en brandstof en overal gaten in de grond ivm goudwinning), gezien hoe ze een wagenwiel maakten op de "moderne" manier in 1860, redcoats gaven een demonstratie van marcheren en afvuren van hun geweer, beste knallen, gekeken bij een zondagsschooltje en gezien hoe ze toen lesgaven en discipline handhaafden, kunnen ze nu nog wat van leren, gekeken hoe ze musk snoepjes maakten en er 1 geproeft, smaakt als bloemenparfum, vreemd maar wel lekker dus zakje bij de winkel gehaald om daarna Lola bij het Victoria theater tekeer horen gaan tegen een inwoner (man) die een negatief stukje had gezet in de plaatselijke krant wegens het teneergaan van de morale waarde en in het bijzonder tegen Lola met haar act.
Omdat we ook de ondergrondse tour "trapped" wilden doen hadden we tussen de bedrijven door kaartjes gehaald voor 1630 dus we hadden ff tijd om te kijken bij het goud gieten, hadden we gisteren ook gezien maar toen niet echt foto's genomen dus nu een 2de kans, helaas niet goed gelukt, donkere ruimte en het gieten is snel voorbij.

goud smelten sh
Jacqueline werd aan het begin van de dag aangesproken door de plaatselijke politie omdat ze teveel enkel showde, ze had een 3/4 broek aan.
Ze werd naar de plaatselijke kleermaakster verwezen voor een degelijke jurk.
In een van de tenten van het tentenkamp gepraat met een figurant en uitleg gekregen van de leefomstandigheden van de gemiddelde goudzoeker en gekeken naar mensen die aan het pannen waren in de kreek, ze gooien jaarlijks voor 25000 dollar aan goudstof in de kreek en alles wat je eruit kan halen mag je meenemen.
Voor je het weet is het 1630 dus op naar de mijntour "trapped" waar je ondergronds wordt meegenomen naar de grote mijnramp die rond 1890 hier in de buurt heeft plaatsgevonden, tijdens het graven stoten mijnwerkers door naar een oude mijn die onder water stond.
Hun mijn liep ook onder en 27 man zaten vast, 5 hebben de oppervlakte gehaald, 22 niet en dat vlak voor kerstmis.
De dag loopt ten einde dus naar de camper en eten daarna nog even een cache vlakbij Sovereign Hill gepakt om daarna de schoenen uit te doen en lekker een bakkie te nemen, voor vandaag genoeg gelopen.

main street sh

1. Theo en Jolanda:
    6 november 2014
    Te veel been?? Haha met een jurk zie je toch nog veel meer?? Gekke mensen hoor die ausies.
    Het adres in Melbourne is,2-6bickleigh vale Roda mooroolbark 3138. Wie weet zijn jullie er vlak bij.tel 0419565547. Ria jonker.